راهنمای شروع طراحی داشبورد

خلاصه - طراحی داشبورد چیزی بیش از انتخاب تجسم درست است. یاد بگیرید که چگونه داشبوردهای جذاب و آموزنده برای خود و تیمتان طراحی کنید.
بنابراین، شما می خواهید یک داشبورد زیبا طراحی کنید. شما در مکان مناسب فرود آمده اید! با روحیه کمک به افراد برای موفقیت در دادهها، میخواهم شما را از طریق راهنمای نهایی طراحی داشبورد راهنمایی کنم، خواه در این هنر تازه کار باشید یا یک متخصص با تجربه. در هر صورت، وقتی کارتان تمام شد، داشبوردهای شما از همه کسانی که میشناسید میپرسند: «آیا من هم میتوانم این کار را انجام دهم؟»
امیدوارم تا پایان این مقاله به اطلاعات مورد نیاز برای شروع ایجاد داشبوردهای چشم نواز و روشنگر مجهز شوید . در این مقاله به چند موضوع مهم می پردازم:
طراحی داشبورد چیست و چرا اهمیت دارد؟
اولین قانون طراحی داشبورد: مخاطب خود را تعریف کنید
بهترین شیوه های طراحی داشبورد
اشتباهات رایج طراحی داشبورد (و نحوه اجتناب از آنها)
برای پریدن آماده هستید؟ برویم
طراحی داشبورد فرآیند و رویکردی است که شما برای طراحی داشبورد خود در نظر می گیرید که شامل همه چیز از نحوه طراحی برای یک مخاطب خاص گرفته تا انتخاب و سازماندهی تجسم داده ها است.
داشبوردها اطلاعات را با تجسم داده ها نمایش می دهند . برای مشاغل، از داشبوردها برای ردیابی و نمایش KPIها، معیارها و سایر نقاط داده کلیدی استفاده می شود. طراحی داشبورد وسیله ای برای ارتباط موثر است که کاربران می توانند در یک نگاه آن را بخوانند تا عملکرد فعلی را درک کنند و به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند که در غیر این صورت در مجموعه داده های پیچیده ای قرار می گرفتند.
اگرچه ممکن است به نظر کار مهمی نباشد، طراحی داشبورد در زمینه نحوه تفسیر و عملکرد کاربران شما از داده ها اهمیت دارد. داشبوردها عبارتند از:
تعاملی، داده های زنده و تاریخی را نمایش می دهد و اغلب معیارهای متعددی را با هم می آورد
راهی برای نظارت بر زمینه های شناخته شده مورد علاقه یا اهداف
منبع اطلاعاتی حیاتی برای کسب و کارها و کارمندان برای تصمیم گیری مبتنی بر داده
و حتی قبل از شروع ساخت داشبورد، چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید. این به شما کمک می کند تا داشبوردی طراحی کنید که افراد بخواهند به آن ارجاع دهند یا برای اطلاعات بینش به آن مراجعه کنند:
قانون طلایی طراحی داشبورد: مخاطب خود را تعریف کنید
مخاطب من کیست؟
آنها به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟
آنها قبلاً در مورد معیارها چه می دانند؟
سطح تجربه آنها با داده ها چقدر است؟
تعصبات آنها از نظر تجسم و رنگ چیست؟
داشبوردی که به خوبی اجرا شده باشد، داشبوردی است که پیام واضحی را منتقل می کند. به راحتی می توان فراموش کرد که داشبوردهای تجاری یک ابزار ارتباطی هستند که برای انتقال اطلاعات در مورد عملکرد شما استفاده می شود. این بدان معناست که داشبوردها از همان قانون طلایی مانند سایر ابزارهای ارتباطی مانند کتاب، وب سایت یا برنامه تلویزیونی پیروی می کنند: بدانید مخاطب شما چه کسی است.
به عنوان یک نویسنده، اولین قدم من این است که قبل از اینکه قلم را روی کاغذ بگذارم (یا انگشت روی صفحه کلید) مخاطبم را تعریف کنم. اگر محتوایی با مخاطبان شما طنین انداز نشود چه فایده ای دارد؟ همین قانون باید در طراحی داشبورد نیز اعمال شود.
آسان است که خود را به عنوان مخاطب پیش فرض تصور کنید. و به راحتی می توان فرض کرد که همه کسانی که به داشبورد شما نگاه می کنند در یک صفحه هستند. در آن دام نیفتید!
در اینجا یک نکته وجود دارد: تصور کنید مخاطبان شما یک کارمند جدید هستند و اولین روز کار آنهاست. هدف این است که آنها را به سرعت در عملکرد کسب و کار خود برسانید تا بتوانند در حال اجرا باشند.
به یاد داشته باشید، رابطه ای که با داده های خود دارید با رابطه ای که مخاطبان شما دارند متفاوت است.
وقتی نوبت به مخاطبان و داشبورد شما میرسد، متن پادشاه است. درک مخاطبان خود به شما در درک نیازهای آنها نیز کمک می کند. یک مدیر اجرایی برای تصمیمگیری در مورد کسبوکار به داشبوردی نیاز دارد که معیارهای کلیدی عملکرد را خلاصه کند، در حالی که یک مدیر رسانههای اجتماعی به داشبوردی نیاز دارد که معیارهای کلیدی کانالهای اجتماعی مانند توییتر ، فیسبوک یا لینکدین را برای درک عملکرد یا شکافهای کمپین برجسته کند. قبل از شروع اطمینان از اینکه داشبورد از اهداف و مقاصد کاربر پشتیبانی می کند، زمینه را درک کنید.
بهترین شیوه های طراحی داشبورد
میتوانید بهترین شیوههای طراحی داشبورد را در هفت دسته قرار دهید. من هر کدام را به طور عمیق توضیح خواهم داد، اما در اینجا نگاهی گذرا به هر یک از بهترین تمرین ها وجود دارد:
طراحی داشبوردهای مختلف برای نیازهای مختلف کسب و کار
مقادیر مقایسه را اضافه کنید
طرح داشبورد خود را در نظر بگیرید
تجسم های مناسب را انتخاب کنید
استفاده صحیح از رنگ
اطلاعات آسان برای خواندن
طراحی برای نمایشگرهای مختلف
همه داده های خود را روی یک داشبورد جمع نکنید. به یاد داشته باشید، هدف داشبورد این است که بتواند به سرعت اطلاعات بینش را مصرف کند، بنابراین اگر مخاطبان شما نمی توانند اطلاعات بینش را در یک نگاه جمع آوری کنند، احتمالاً داده های زیادی در داشبورد شما وجود دارد.
به طور استراتژیک طراحی داشبورد خود را بر اساس بخش ها، کمپین ها و پروژه های مختلف برنامه ریزی کنید
داشبوردهای مختلف را برای نیازها یا داده های مختلف کسب و کار ایجاد کنید تا دسترسی سریع به KPI ها و معیارهایی را که در ارتباط با یکدیگر سازماندهی شده اند فراهم کنید