نمایش آگهی و تبلیغ کالا و سرویس، اصلیترین منبع کسب درآمد برخی سایتهای اینترنتی به شمار میرود.
برخی کمپانیها سالانه میلیاردها دلار در بازاریابی اینترنتی هزینه میکنند.
اکنون و با توجه به همهگیر شدن استفاده از اینترنت و خیل عظیم کاربرانی که همه روزه از اقصی نقاط جهان پا به عرصه مجازی میگذارند، یک صنعت چند میلیارد دلاری در این حوزه شکل گرفته است.
با این حال برخی آمار و شواهد حاکی از آن است که کاربران بیش از پیش به استفاده از برنامههای مسدودساز آگهیهای اینترنتی روی آوردهاند.
به گزارش موسسه صبا به نقل از وبلاگ تکنولوژی نیویورک تایمز، برخی آمار نشان میدهد در سال جاری، تبلیغاتچیها و آژانسهای تبلیغاتی، بابت فعالیت نرمافزارهای مسدودکننده تبلیغات، تا حدود 22 میلیارد دلار خسارت میبینند.
این رقم نسبت به دوازده ماه گذشته، 41 درصد رشد نشان میدهد.
این گزارش ادعا کرده که در برخی کشورها به ویژه در کشورهای اروپایی، بیش از یک سوم وقت کاربران فضای سایبری به مسدودسازی تبلیغات و جلوگیری از نمایش آگهیهای آنلاین اختصاص مییابد.
وبسایتهایی که برای کسب درآمد خود تنها به تبلیغات وابسته هستند، از این موضوع چندان خوشحال نیستند و این قضیه باعث شده شرکتها و آژانسهای تبلیغاتی بیش از پیش احساس نگرانی کنند.
برخی نیز به استفاده از نرمافزارهای Ad Blocker روی آوردهاند تا برای همیشه خود را از دست این مزاحمان دیجیتالی برهانند.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر تقریباً 200 میلیون نفر در سراسر جهان به طور مرتب از نرمافزارهای مسدودکننده تبلیغات استفاده میکنند که از این تعداد تقریباً 45 میلیون نفر در آمریکا به سر میبرند.
این رقم در اروپا بالاتر است: 77 میلیون نفر.
ظاهراً کار و بار شرکتهای فعال در این زمینه هم رونق گرفته است.
به عنوان مثال میتوان از شرکت آلمانی Eyeo نام برد.
Eyeo توسعهدهنده یک افزونه محبوب فایرفاکس و کروم به نام Adblock Plus است که تبلیغات را از صفحات وب حذف میکند.
این استارتآپ حدود 60 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد.